Blogger WidgetsBlogger Widgets

01 July 2012

5 Rumah Termahal Di Dunia

Rumah merupakan keperluan asas terpenting bagi manusia. Rumah juga menggambarkan status dan tahap kewangan seseorang individu. Semakin besar, mahal dan mewah rumah seseorang, semakin tinggi status individu tersebut. Mari kita ketahui 5 buah rumah paling mahal di dunia. Pastinya rumah ini adalah rumah termewah di dunia.

1. Antilla


Antilla merupakan rumah termahal di dunia. Ia milik Mukesh Ambani yang merupakan antara inividu terkaya di dunia. Rumah 27 tingkat ini terletak di India dan ia diangarkan bernilai US$1 billion.



2. William Randolph Hearst’s Mansion


William Randolph Hearst’s Mansion merupakan rumah yang dimiliki oleh William Randolph Hearst. Rumah agam ini memiliki 3 buah kolam renang, 29 bilik tidur dan sebuah pawagam serta kelab malam. Rumah mewah ini dibina di atas tanah berkeluasan 6 ekar. William Randolph Hearst’s Mansion dianggarkan bernilai US$ 165 juta.

3. Elena Franchuk’s Victorian Villa


Elena Franchuk’s Victorian Villa merupakan rumah 5 tingkat yang dimiliki oleh Elena Franchuk dari Ukraine. Rumah ini terletak di kota metropolitan London. Ia dianggarkan bernilai US$ 161 juta.

4. Aaron Spelling’s Manor


Aaron Spelling’s Manor merupakan rumah agam mewah yang terletak di kawasan kejiranan Holmby Hills, Los Angeles, California. Rumah agam ini bernilai US$ 150 juta dan memiliki keluasan lebih dari 56 000 kaki persegi. Aaron Spelling’s Manor merupakan kediaman produser television terkenal, Aaron Spelling.

5. Hala Ranch


Hala Ranch merupakan rumah mewah milik Putera Bandar bin Sultan bin Abdul Aziz. Rumah ini berada di kawasan pergunungan yang sunyi di Aspen, Colorado dan menjanjikan suasana yang mendamaikan. Hala Ranch dianggarkan bernilai US$ 135 juta. Keluasan rumah ini adalah 14 397 kaki persegi dan ia dibina di atas tanah seluas 67 ekar.







No comments:

Post a Comment

takkan bca je respon la sikit..toink...